info@pure-pitztal.cz +420 733 532 291
Propojení Pitztalu se Söldenem se blíží
14.5.2016
0

Snad každý, kdo někdy lyžoval na ledovci nad Söldenem, se z přírodní terasy ledovce Rettenbach (ano, tam, co se každý rok v říjnu jezdí úvodní závod Světového poháru v alpském lyžování) zadíval směrem na západ, kde jsou za dobrého počasí v dálce vidět sjezdovky a vleky dalšího populárního střediska – ledovce na konci údolí Pitztal. Do Pitztalu to z tohoto místa vlastně není vůbec daleko…

 

Ledy se pohnuly

Myšlenka na propojení lyžařských areálů nad Söldenem s ledovcem v Pitztalu už je stará skoro 30 let. A už jen tento fakt sám o sobě svědčí o dvou věcech: Zaprvé se takové propojení dvou středisek zejména s ohledem na relativně malou vzdálenost vždy nabízelo. Zadruhé bude mít celá záležitost jistě nejeden háček, visí-li její realizace ve vzduchu tak dlouho. Z Rakouska však v posledních dnech přicházejí nadmíru zajímavé zprávy.

Odlišné preference středisek, peníze a životní prostředí. To jsou podle všeho nejzásadnější problémy, s nimiž se museli příznivci myšlenky lanovkového propojení Pitztalu s Ötztalem v čase její letité existence utkávat. Není žádným velkým tajemstvím, že Pitztal míří na jinou klientelu, než jakou si v posledních letech dokázali vybudovat v Söldenu.

Zatímco Pitztal své návštěvníky láká dobrým poměrem ceny a kvality vyžití, Sölden se spíš prezentuje jako místo, které byste si měli alespoň jednou za život dopřát, máte-li rádi lyžování a všechno, co k zimním radovánkám na té nejvyšší úrovni patří. Jinými slovy, kdo si chce v Tyrolsku zalyžovat na ledovci, ale jeho rozpočet má své limity, většinou volí mezi Pitztalem a Hintertuxem (eventuálně Kaunertalem). Kdo se ale chce pěkně odvázat a na korunu nekouká, ten jezdí do Söldenu. Zásadní otázka tedy zní: Mohou na propojení takových lyžařských středisek obě zúčastněné strany vydělat? Případně: Kdo na propojení vydělá víc?

Nebudeme chodit kolem horké kaše, lanovku mezi oběma údolími vždy chtěli hlavně Pitztalští. Podle zpráv otištěných v rakouských novinách se ale ledy (nyní myšleno obrazně, nikoliv v souvislosti s globálním oteplováním) přece jen pohnuly. Začalo už se totiž mluvit o penězích. “Ano, na investici, jež je nyní odhadována na dva milióny eur, by se z větší části měl podílet investor z údolí Pitztal,” řekl Hans Rubatscher, ředital Pitztaler Gletscherbahn GmbH & CO KG. Mimochodem změny v územním plánu pozemků nad obcí Mandarfen, na nichž by měla vyrůst lanovka, byly schváleny již v roce 2005. To pouze potvrzuje domněnku, že významní podnikatelé z údolí Pitztal budou i nadále motorem většiny aktivit vedoucích k vytouženému propojení.

 

Z Pitztalu se dostane přímo do Söldenu

Zhruba od roku 2013 až do současnosti probíhala intenzivní práce na analýze hodnotící především dopady projektu na krajinu a životní prostředí dotčených lokalit, nicméně dokument v německy mluvících zemích označovaný jako UVP (Umweltverträglichkeitsprüfung) bere do úvahy také sociálně-kulturní aspekty a řadu dalších faktorů. Ve hře je několik variant propojení zahrnujících vedle kabinové lanovky i nové sjezdovky vedoucí z ledovce Rettenbach do pitztalského údolí, případně i lyžařský tunel, nicméně právě technické provedení celého projektu je stále předmětem intenzivních jednání.

Je třeba brát v úvahu, že stavět se bude v ledovcové oblasti, a ty v Rakousku spadají do režimu mimořádně přísné ochrany životního prostředí. K budování nových sjezdovek dali oficiální představitelé Tyrolska souhlas, nicméně je nyní zpochybňován a s největší pravděpodobností dojde k jeho revizi. Ani tento fakt by ovšem neměl příznivce lyžařského propojení ledovců v Pitztalu a Ötztalu nijak výrazně znepokojovat.

I nejskromnější alternativa tohoto projektu, jež bude podle všeho už brzy relitou, počítá přinejmenším s kabinovou lanovkou vedoucí z nástupního místa lyžařského areálu na ledovci v Pitztalu zhruba do míst, kde stojí Braunschweiger Hütte a od ní vzhůru na skalní terasu, na níž už se v současnosti nachází mezistanice kabinové lanovky Schwarze Schneid obsluhující sjezdovky ledovce Rettenbach. Prakticky to znamená, že pokud nastoupíte na lanovku v Pitztalu, tak se na lyžích dostanete až do samotného Söldenu.

Termín dokončení nového spojení je zatím neurčitý, ale reálně se hovoří o tom, že by mohlo být hotovo před zimní sezónou 2018/2019.

 

V Tyrolsku vznikne světový unikát

V současnosti je co do plochy nejrozlehlejším ledovcovým ski areálem v Rakousku lyžařské středisko na konci údolí Stubaital, kde se dá za plného provozu lyžovat na 62 kilometrech sjezdových tratí. Propojením lyžařských areálů na ledovcích v Pitztalu a v Ötztalu ovšem vznikne největší ledovcová lyžařská oblast na světě. Již propojené ledovce Tiefenbach a Rettenbach nad Söldenem dohromady nabízejí 35 kilometrů sjezdových tratí, pitztalský ledovec udává zhruba stejnou kilometráž sjezdovek, ovšem pyšní se nejvýše položeným lyžařským terénem v Rakousku – lanovka na vrchol Brunnenkogel vyjíždí až do 3440 m nad mořem. Dohromady nabídne chystané propojení těchto areálů skoro 70 kilometrů sjezdovek s maximální jistotou sněhu od konce léta až do pozdních jarních dnů.

V zimě, zhruba od konce listopadu do poloviny dubna, je ovšem v provozu také lyžařské středisko, jehož svahy a lanovky končí, respektive začínají přimo v Söldenu. Jedná se o naprosto špičkový areál s vynikajícími sjezdovkami o celkové délce přesahující 100 kilometrů a také tento ski areál je lanovkami napojen na ledovec Rettenbach. Lyžařská střediska Pitztaler Gletscher, Rettenbach/Tiefenbach Gletscher a Sölden/Hochsölden tak dohromady nabídnou zhruba 180 kilometrů sjezdovek a 40 lanovek a vleků.

 

Pitztal mezi elitu

Jak už bylo naznačeno výše, podle odhadů stoupne realizací lyžařského propojení Pitztalu a Ötzalu na ceně hlavně Pitztal, jehož návštěvníkům se tím otevřou také sjezdovky nad luxusním a dražším Söldenem včetně vysoce komfortního zázemí v údolí. Je pravděpodobné, že budou lyžařům nabízeny skipasy s omezenou regionální platností, např. jen pro pitztalský ledovec (a sousední středisko Rifflsee), ale jako alternativa také permanentky pro celou, nově propojenou oblast.

Provozovatelé rakouských lyžařských středisek dokáží díky sofistikovaným odbavovacím zařízením a propracované metodice rozpoznat a dokonale popsat pohyb lyžařů v sebevětším areálu, na základě čehož lze také rozpočítat podíl jednotlivých středisek na tržbách za skipasy. Celé údolí Pitztal však bude mít nepopiratelnou výhodu například v možnosti potenciálního navýšení cen služeb, ubytování, případně cen nově vznikajících nemovitostí. Apartmán v údolí Pitztal tak nejspíš bude v nejbližší době hodně atraktivním artiklem.

Text: Ondřej Katz
Foto: www.tirolgletscher.com